Information till våra hyresgäster.
Vi är glada att se dig som hyresgäst hos oss.
Det är vår förhoppning att du skall trivas i din bostad.
Vi försöker att göra huset och de närmaste omgivningarna så trivsamma som möjligt och vi hoppas att du hjälper oss i detta arbete.
Visa hänsyn mot dina grannar och uppträd mot dem som du vill att de skall uppträda mot dig!
1. Betalning av hyra
Hyran skall betalas månadsvis i förskott till vårt Bankgiro senast den sista vardagen i månaden.
OBS! Vi skickar inte ut några hyresavier!
- Hyresgäster på Kungsgatan 4 A, B och C samt hyresgäster på Rosengatan 5 A och B betalar hyran till Bankgiro 833-9905 (LM Fastigheter Ronneby AB).
- Hyresgäster i övriga fastigheter fortsätter att betala hyran till Bankgiro 5507-9404 (MARTIN SVENSSON, LM-fastigheter)
Om du av någon anledning inte kan betala hyran i tid, kontakta oss omgående.
Betalar du hyran försent kan vi komma att skicka betalningspåminnelse och då kommer du även att få betala påminnelseavgift och ränta.
Om du trots påminnelse inte betalar din hyra kan ärendet skickas till inkasso vilket medför ytterligare kostnader för dig.
Vid utebliven betalning eller upprepade sena betalningar kan du förlora hyresrätten och bli tvungen att flytta.
OBS! Vi skickar inte ut några hyresavier!
2. Höjning av hyran
Hyrorna bestäms varje år efter förhandling mellan hyresvärdarna och Hyresgästföreningen.
3. Andrahandsuthyrning
Du kan under vissa förutsättningar hyra ut din lägenhet i andra hand, t.ex. för arbete eller studier på annan ort under en begränsad tid.
Du måste ha vårt skriftliga tillstånd för detta annars kan ditt hyreskontrakt bli uppsagt.
Kontakta oss för mer information.
4. Renovera själv
Du får måla och tapetsera om din lägenhet själv men det måste göras på ett fackmannamässigt sätt.
Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om det inte görs på rätt sätt eller fel material används.
Kontakta oss innan du sätter igång med arbetet för vårt godkännande.
5. Tvättstugan
Tänk på att tvättstugan är till för alla hyresgäster.
Respektera tvättiderna.
Töm filter och rengör maskinerna efter dig.
Sköljmedel och flytande tvättmedel kan göra golven hala så torka golvet i tvättstugan ordentligt när du är klar.
Alla tycker det är trevligt att komma till en välstädad tvättstuga!
6. Felanmälan
Vid akuta fel, t.ex. vattenläcka eller om värmen försvinner vintertid, skicka SMS med namn, telefonnumer samt kort felbeskrivning till: 0708-52 86 54.
Är felet inte akut använder du formuläret för Felanmälan här på hemsidan. Fyll i alla uppgifter!
7. Uppsägning
Uppsägning av ditt hyreskontrakt skall ske skriftligen och vara oss tillhanda senast den sista vardagen i månaden.
Uppsägningstiden är tre månader.
Du kan kan under vissa omständigheter avflytta tidigare men då debiterar vi 1.500:- i administrativ avgift.
Tänk på att du är skyldig att visa lägenheten för nästa eventuella hyresgäst.
Uppsägningen skickas till:
LM Fastigheter
Vallörtsvägen 8
372 39 Ronneby
8. När du flyttar ut
Vid avflyttning skall lägenheten lämnas väl städad.
Det skall vara städat bakom spis och kyl/frys.
Även källar/vindsförråd liksom eventuell balkong/uteplast skall städas.
Vi kommer att debitera dig för städning om detta inte är ordentligt gjort.
Du kan även beställa flyttstädning genom oss mot en avgift.
Lägenheten skall besiktigas av oss när den är tömd och städad.
Samtliga nycklar till lägenheten, tvättstugan o.s.v. som du fått av oss skall återlämnas vid besiktningen.
Glöm inte att boka tid för besiktning av lägenheten i god tid före avflyttning!